söndag 21 september 2008

Förlossningsberättelse

Eftersom det verkar funka nu så passar jag på att berätta om hur det gick till när vårt hjärtegull kom till världen.


Ni som läst min blogg vet att jag haft värkar sen söndag eftermiddag (14/9).

Vi åkte in på måndag/tisdag (16/9) natt till förlossningen då det konstaterades att jag endast var öppen 1 cm.
Blev hemskickade igen och jag låg med hemska värkar hela natten.


När jag sen ringde förlossningen senare den dagen (fortfarande 16/9) så tyckte dem att jag skulle komma in för jag var helt slut och visste knappt vad jag hette.



11.50 blev vi inskrivna på förlossningen.

10 minuter senare frågar dem om jag vill testa akupunktur, i vanliga fall hade jag sagt nej, men så desperat som jag var så tackade jag ja.

Fick 2 nålar i huvudet, 2 på händerna och 2 på benen.

Det hjälpte faktiskt.



Kort därefter erbjöds jag ett hett bad, tackade såklart ja till det också så där låg jag i över en timme med musik och slappnade av, grymt skönt!



Vid 15 tiden undersöks jag och då var livmodertappen utplånad och jag var öppen 3-4 cm.

Hon tog hål på fostervattnet och det var varmt och skönt kommer jag ihåg :)



Jag får testa på lustgasen och vi blev inte kompisar till en början, mådde illa och kände inte alls att det funkade, men bm sa att jag inte skulle ge upp så jag gav den en chans och till slut blev vi ganska bra kompisar :)



17.45 fick jag EDA, när den skulle läggas och jag måsta ligga blixt stilla kom det en värk som gjorde så ont så jag skrek, men jag fick inte skrika, skulle andas i masken istället så jag fick panik, hyperventilerade lustgas och tuppade av, inte bara en gång utan TVÅ gånger, Niklas blev livrädd när dem inte fick nån kontakt med mig!



Efter det mådde jag som en prinsessa, kände knappt värkarna och var hur pigg som helst, tänk att jag varit så negativt inställd till den helt i onödan :P *vaddå envis*



1 timme senare hade jag öppnat ytterligare 4 cm så nu var det 8 cm helt plötsligt.



Jag bad om att få in gåstolen så jag kunde göra lite hulahula moves så jag öppnade mig ännu mer, och sagt och gjort så kom dem dära hemska nu-skiter-jag-på-mig-värkarna.

Fick ligga med dem hur länge som helst kändes det som för 22.10 skrev dem att mina krystvärkar började och kl. 22.30 så var hon äntligen ute.

Dem där 20 minuterna kändes verkligen som mycket mycket mer, det gick åt många värkar innan hon kom och ingen krystvärk var så hemsk som den sista innan hon kom ut, fy faaaaaaaan vad ont det gjorde!



När jag fick upp henne på mitt bröst gick det liksom inte att hålla tårarna inne, det var sån obeskrivlig känsla att äntligen få träffa vår Bubba, som visade sig vara en stor flicka, 3670 gram, 54 cm och med ett huvudomfång på hela 36 centimeter!

Det första vi sa var att vi tyckte att hon var sååå liten, men det tyckte inte barnmorskorna :P




Eftersom jag inte kunde pinka så tömde dem mig på 1100 ml (!), det var bland det värsta dem sett :P

1 kommentar:

  1. Grattis till er lila flicka!!
    Mvh Maria från Hudik

    SvaraRadera