onsdag 10 april 2013

Dansande kaninöron

Paulina går på dans varje söndag, på Funkykidz, här i Sjöstan.
Nu är det bara 3 gånger kvar (av 10) innan det är dags för avslutningsshowen på Älvsjömässan den 11 maj.
Då uppträder alla Funkykidz-dansare från Sjöstan och Haninge.
Alla grupper som är med ska klä ut sig och Paulinas grupp ska vara någon av Bamse och hans vänner så hon ska vara Nina Kanin, Lille Skutts fru.

Som gästartister kommer Zara Larsson sjunga sin Uncovered och Mary N'diaye sjunger Gosa och en till.
I södra Sverige uppträder inga mindre än Eric Saade och David Lindgren (dock inte tillsammans) men det hade varit extra kul om någon av dem hade kommit hit till Stockholm också, hon är ju kär i båda :)

Eftersom hon valde Nina Kanin så har jag nu fixat hennes outfit;

Sen ska jag måla hennes kinder vita och näsan rosa.
Kaninöronen var superenkla att göra och man behöver inte ens en symaskin.
Så här gjorde jag;
Du behöver - Diadem, aluminumtråd/ståltråd, textillim, nål, tråd och tyger.
Jag köpte tyger på Ohlssons; det vita lurviga heter gorilla och det rosa är fleece.

Börja med att mäta ut hur stora öron Du vill ha, jag använde aluminiumtråd.
Forma dem till öron och lägg på det lurviga tyget för att se hur mycket tyg som går åt, jag använde 16x20 cm.
Vik ihop tyget så det täcker stålörat och sy fast det med nål och tråd, det behöver inte vara snyggt gjort för det är inget som syns.
Kom ihåg att lämna ett par cm nertill för att fästa på diademet.

Rita ut innerörat på tyg nummer 2, klipp ut och limma fast med textillim.
Klipp ut en tunn remsa av det lurviga att täcka för diademet, limma med texillim.
Sen är det dags att fästa öronen på diademet.
Vira runt tråden så att öronen sitter stadigt, jag sydde även fast dem med nål och tråd så att dem ska sitta stadigare då aluminiumtråden är rätt så böjbar och lever sitt egna lilla liv.
Sen klippte jag ut en liten tunn remsa för att täcka aluminiumtråden som jag virat runt, limmade och sydde fast och sen var det klart!

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är, kommer ju bli supergulligt :D

    Ja jag får se hur länge jag går på strikt lchf. Jag har planerat in en ätar-dag den 20:e..då ska jag svulla kollisar, hihi.

    SvaraRadera