lördag 4 januari 2014

Att välja skola

Där jag kommer ifrån behövde man inte välja skola. Eller dagis heller för den delen.
Man gjorde inget val förrän det var dags för gymnasiet.

Paulina sattes i kö till dagis när hon var några månader gammal, hon går privat. Annars får man ställa sig i kö när barnet är 6 månader. Hon hade plats 400 nånting här i Sjöstan när det var dags att börja på dagis så jag är glad att hon sattes i privat kö.

Den 15:e januari är det dags att göra ett skolval för Paulina.
Hon börjar förskoleklass till hösten.
Många av hennes gamla och nya kompisar från hennes avdelning går/ska gå på en skola som hon jättegärna vill gå på i Skanstull.
Så länge hon står skriven här i Sjöstan, vilket hon kommer göra ett par månader till, så tillhör hon Sjöstadsskolan.
Eftersom jag ska bo i Bandhagen och jobba i Huddinge och Nathalie har två år kvar på dagis i Skanstull så skulle det vara en stor fördel om hon fick börja på den skolan hon vill så jag slipper åka runt halva Stockholm på mornarna.

När man ansöker så måste man ange 3 skolor och det finns en till som skulle kunna funka avståndsmässigt men sen blir det lite knivigare.
Jag ska ringa till skolan och höra hur många 08:or dem kommer ta in och om det kan finnas en chans för Paulina att gå där hon vill, det är ändå en väldigt stor skola och hon har som sagt väldigt många kompisar där så det kommer vara en stor trygghet för henne när den dagen kommer till hösten.

Ni kan väl hålla en tumme eller två för att hon får gå på den skolan.

Här visar hon stolt upp att hon byggt ett 100-bitars pussel alldeles själv. Tänk att jag fått en så stor tjej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar