lördag 4 maj 2013

LCHF - Currykyckling och pizzasallad

Nu tänkte jag bara skriva upp när jag ätit något som jag inte bloggat om tidigare, för det är ju rätt ointressant att skriva (och läsa) om samma saker.

Dagens middag: Egentligen currykyckling med sting, men då det var jag och tjejerna som åt middag tillsammans tog jag bort stingen som är sambal oelek.

Smält smör i pannan, traktör eller vad Du nu har, pressa ner 2 vitlöksklyftor och 1-2 tsk curry och låt det gosa in sig i smöret. Bryn tärnad kycklingfilé lite lätt och lägg i valfria grönsaker, jag hade röd spetspaprika och färska champinjoner.
Fräs tillsammans några minuter och häll sen i vispgrädde, jag hade drygt 3 dl till 2 filéer och grönsakerna.
Låt det koka upp och sen vrider Du ner till lägsta värmen och låter det puttra i 40 minuter.

Under tiden gjorde jag en pizzasallad.

3/4 vitkålshuvud strimlas i matberedare.
Rör ihop 1,5 dl vitvinsvinäger, 1,5 dl olja, 1 msk salt, svartpeppar och italiensk salladskrydda och häll sen över vitkålen.
Det ska helst stå och dra i ett par timmar innan man ska äta, men det funkar ändå.
Godast att äta dagen efter.

När det gått 40 minuter ska en 2 dl creme fraiche i grytan och koka upp innan det är klart att äta.
Jag hade även gurka, avocado och fetaost till, galet gott, jag som har lite svårt för kyckling i vanliga fall äter med glädje denna saftiga och möra kycklingen som blir av 40 minuters puttrande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar