tisdag 2 augusti 2011

Nathalie

Denna lilla lilla men ändå så stora tjej som håller mig sysselsatt om dagarna.
Hon har det tufft nu, blir helt knäckt så fort jag kommer ur hennes blickfång, även om jag ändå är nära.
Hon "kryper" jättesnabbt, precis som Paulina, ålar sig fram, ibland blir det på knäna men det går snabbast att åla.
Hon sätter sig upp själv från liggande och häromdagen så drog hon sig upp till stående, hon klättrar på allt hon ser, så spjälsängen är nedsänkt till lägsta.
Hon går ganska bra när man håller henne i händerna och hon räds inte att släppa taget, dock är balansen långt ifrån bra så det tar nog ett tag innan hon lär sig, fast man vet ju aldrig.
Imorse slog hon 2 legobitar mot varann och diggade samtidigt, och hon gillar när man sjunger och klappar händerna för då gungar hon med i takt, men det här med att klappa händerna själv har hon inte fattat.
Hon äter fortfarande bra, men gillar inte när det är bitar i så än så länge blir det puréer.
Hon är galen i frukt av alla dess slag men helst ska det ju vara banan.
Hon sover hela nätter fortfarande i sitt rum och vaknar oftast av Paulina som väcker hela huset från kl 6 på morgonen.
Hon har size 5 på up&go blöjorna nu så nu kommer Paulinas blöjor äntligen till användning.
I kläder så har hon alltifrån 80-104 men mest 86/92.
Den 14:e augusti blir hon 8 månader och den 31:a ska hon på 8-månaderskontroll, hon lär ju ha vuxit bra nog på 2 månader, Paulina gick upp 1,6 kg och växte 3 cm mellan 6-8 månader så jag hoppas inte Nathalie har gått upp så mycket för då väger hon 11 kg och Paulina väger nog 14 kg nu så det verkar inte så troligt.

Nu ska hon få middag!

Nu kan jag fortsätta!
Hon vinkar på det mest söta sättet jag sett, hon kollar en djupt i ögonen, sträcker fram armen och vinkar lite lätt med fingrarna och fyrar av ett leende.
Hon pratar hela tiden, det är mycket papapa, boaboaboa och ytterst sällan kommer mamama.
Hon älskar att vara inne i Paulinas rum och få leka med alla hennes leksaker och dockor, titta på djur, titta på filmer på sig själv, att vara på dagis och kolla på alla barn, att gunga, sitta i sandlådan, äta på ALLT, allt som låter, ballonger, bada, smacka med munnen, munpruttas, jaa listan kan göras lång.
Hon är en väldigt glad liten människa över lag, just eftermiddagar och kvällar kan vara lite besvärliga för hon vill ju inte sova vid 19-längre och från 16 börjar hon gnälla, och hon sover middag 1-2 ggr om dan.
Ibland så får hon somna till min musik men det händer inte alls lika ofta som förut, om jag lägger henne direkt när hon är trött så slocknar hon med nappen, men går det över gränsen så är det knappt att musiken gäller ens en gång.
Hon vill ju gärna äta, helst hela tiden, det verkar inte finnas nån botten på ungen, jag sätter dock stopp för det.
Alla påpekar och berömmer hennes hår, det är långt, tjockt och mörkt, men det är inte det mest behändiga i denna värmen då hon svettas kopiösa mängder och håret krullar sig och åker in i alla veck så hon måste få det avklippt men jag vet inte riktigt hur jag ska klippa?
Med Paulina blev det katastrof, jag gjorde en tofs och Niklas klippte, men hon hade inte ens i närheten av hårmängd som Nathalie har så det kanske kan bli bra?
Innan vi åker till Thailand ska det ske iaf så vi har mindre än 3 månader på oss :P



Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Nathalie för Ni som har barn som är 1 år eller mer vet ju att under det första levnadsåret händer i princip allt med dem, fast i sin olika takt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar