måndag 15 augusti 2011

Barnmat

Jag har varit lite dålig på att laga egen mat  till Nathalie, jag hittar liksom inte tiden, och så känner jag att det är dumt att bunkra upp i frysen när vi ändå flyttar.

Men jag tänkte dela med mig av några recept som hon gillar :)

KIKKI'S SPÄTTAPURÈ

3-6 rödspättafiléer (beroende på strl), 1 stor palsternacka , 1 stor sötpotatis, 1 stor morot, 2 dl frysta ärtor, 1 dl majs, 2-3 dl grädde, 2 msk tomatpuré och dragon

Skala och hacka rotfrukterna. Koka med spättan i vatten till allt är lagom mjukt, jag häller ut lite vatten så det inte blir så blaskigt, och häll sist i grädden och tomatpuréen och låt det puttra in sig.
Mycket älskat här hemma av lillfjärtan, men jag tjöjs (köjs?) av stanken (hatar fisk) men vad gör man inte för sina barn? ;)

KYCKLINGRISOTTO

1 hackad kycklingfilé, 1 hackad banan, 1 dl ris (kokas med 3 dl vatten), 1 dl grädde, 1 dl mjölk, citronpeppar.

Jag brukar koka kycklingen och riset först en stund innan jag lägger ner resten.
Även en mycket älskad rätt som man själv blir väldigt sugen på då den doftar himmelskt.

FISK M. ÄGGSÅS

3 eller fler spättafiléer, 1-2 9 min kokta ägg, 1 dl mjölk, 1 dl creme fraiche, citronpeppar, curry, dragon

Denna kommer jag ihåg att jag gjorde till Paulie och inte var så poppis, men eftersom Nathalie ÄLSKAR fisk så måste jag göra denna!

FISKGRATÄNG

1-2 fiskfiléer (vilkensom), 1 skivad tomat, 1 dl creme fraiche, basilika, 1 dl riven ost

In i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter, så enkelt!

Jag skulle kunna skriva många favoritrecept, det är så mycket roligare att laga mat nu när hon har blivit 8 (!) månader.
Ny kökshandduk från GRANIT

Alla rätter mosas/mixas till rätt konsistens och fryses sen in och sen har man mat som räcker ett tag.
Det går ju självfallet att höfta, det gör jag alltid, men tänk på att inte steka maten till dem små, allt ska kokas.

Efterrätter var jag duktig på att göra när Paulie var liten också men denna gång har det inte blivit en enda, mosad banan typ, så det köper jag på burk istället, men jag ska bli bättre även på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar