tisdag 3 april 2012

Inskolning dag 1 & 2

Nu har Nathalie gått 9-15 måndag och tisdag på dagis och nu ska Ni få höra hur det har gått.

Igår var vi inne hela dan, de flesta barnen gjorde blommor till påskhäxan som de träffat idag och Nathalie gjorde det som föll henne in, klättra på bord och stolar var det första och nästan enda hon gjorde.
På fruktstunden fick fröken M (inskolningsfröken) sätta stopp för henne, fruktgalning!
På samlingen tog de fram en egenkomponerad sångpåse och barnen är så duktiga på att hitta på sånger.
Nathalie var inte ett dugg intresserad.

Vid lunch serverades det tagliatelle med broccolisås och bönsallad och det gick hem hos fröken, men det var lita svårt att äta så hon snodde fröken M:s glutenfria makaroner istället.

När det var dags att vila efter maten så fick hon en lämplig plats nära dörren.
Men sova ville hon inte göra.
Hon hoppade och rullade och trampade på de flesta av barnen, hon sjöng och tjoade och verkade ha blivit hur pigg som helst så jag gav upp efter ett tag och lade henne i vagnen och gick in på Ringen.
Hon somnade på en gång.

Det varade inte så länge men hon fick tanka lite energi för att orka leka resten av tiden samt äta mellis.
Efter mellis gick vi in till storasyster som inte ville gå hem men som fick följa med ändå såklart.

Idag var alla ute när vi kom för det var dags för påskpromenaden som hela förskolan har längtat efter, det är en tradition dem har. Förra året missade Paulie den då hon ramlade illa och slog ett jack i pannan så vi satt på vårdcentralen medan de andra promenerade, men jag kommer ihåg att det var fint väder, varmt, utan-jacka-väder, idag var det minusgrader.
Påskpromenaden har ett syfte att locka fram våren.
Hursomhelst så blev allt lite försenat och alla barn lite otåliga men när vi äntligen kommit iväg blev barnen glada.
Först träffade vi på Tuppen Ture, till honom (henne) skulle vi läsa en ramsa:

Jag vill ha vår
Så fort det går
Ge mig blommor och blader
Så blir jag så glader

Sen träffade vi på Fröken Vår, hon höll på att vakta några nyplanterade blommor och även där fick man säga ramsan.
Till sist kom vi till häxan som alla barnen längtat efter (vissa fruktat)
Barnen lämnade sina blommor och sade ramsan och som belöning fick dem en skumbanan.
Nathalie tyckte det var riktigt mumsigt.

När vi hade promenerat färdigt åkte Nathalie rutschkana och det var verkligen en succé så där kommer hon hänga mycket :)
När vi äntligen kom in helt stelfrusna så satte sig Nathalie till bords för att äta, njamnjam skrek hon hela tiden, hon var hungrig, men det var inte riktigt dags för lunch ännu så hon fick ett smärre utbrott.

Idag serverades det påsklunch, köttbullar, prinskorv, kokt potatis, ägg och sen sill och lax och sånt för fröknarna. Alla barnen tyckte det var riktigt gott.

Efter ett blöjbyte och tvättning så gick vi in i vilorummet och jag trodde att det skulle bli samma visa igen men ICKE, hon somnade efter ett par minuter bara, så himla skönt!

Jag gick ner till Ringen och rensade skallen från alla barn, det är rätt intensivt på en småbarnsavdelning, och när jag kommit upp så hade hon precis vaknat och satt i fröken M:s knä och myste.
Det kändes så himla tryggt att se så inför morgondagen känner jag mig helt lugn för hon ska nämligen vara själv där (och jag har jour givetvis)

Ingen av barnen var sugna på mellis så efter att ha fått slänga det mesta så gick vi och hämtade syrran och sen till väntande pappa i bilen.

Paulina har inte velat haft nån av oss med så den inskolningen blev aldrig av.

Nu sover Nathalie och Paulina är väl på god väg, man bara måste älska dagis ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar