fredag 28 december 2012

God Jul

Eller god fortsättning säger man väl kanske, svisch sa det, så var julen över och det är dags att sadla om till nyårsfirande istället.

Dan före dopparedan hade vi lilla julafton med min mamma och jag stekte köttbullar så matosen (läs röken) spred sig i hela lägenheten.

Tjejerna fick julklappar och mamma fick ett egendesignat skal till mobilen och en stor ram med dagisfoton.

På julaftonsmorgon var tjejerna ivriga att få öppna alla julklappar från oss men dem lät oss sova färdigt först innan de kom in och tjatade och efter frukosten fick de äntligen börja öppna.
Det var mycket nöjda och glada barn efter allt öppnande.

Sen gjorde vi oss fina för släktfirandet i det Stuifbergska familjehemmet.
18 vuxna och 8 barn, rekordmånga, en enda saknades, Niklas kusin som var i Thailand.
Vi kom först så jag fick äran att bekanta mig med Malya som nu är 1 år, hon bor i Belgien och jag har endast sett ett foto på henne från när hon var nyfödd så det var extra roligt att få träffa henne, och hela familjen såklart, Ayla har hunnit bli 3 år och är så otroligt vacker, som sin mor.
Köttbullarna blev godkända och av 2 kg prinskorv fick vi ta med oss 1 kg tillbaka, sjukt svårt att beräkna!

Vi kollade på Kalle Ankas Jul, den censurerade versionen, och folk trillade in under hela eftermiddagen i princip så vi fick plats alla och äta ändå.

Jag har pratat mycket om tomten med tjejerna och Paulina har ju varit livrädd för tomten 4 år i rad och det har Nathalie hakat upp sig på så hon har gått runt och sagt att hon är rädd för tomten medan jag har försökt omvända detta till att tomten är snäll och kommer med presenter och att man inte behöver vara rädd och jag trodde att jag hade lyckats, men icke.
Hon stod på första parkett när tomten ringde på dörren och blev helt förstörd stackarn.
Paulina däremot var ju säker på att det var Niklas kusin som var tomte, han som var i Thailand (haha), så rädd var hon inte.

Sen så var det dags för allt under granen, min svägerska tog tag i det och agerade uppläsare så att det skulle gå så smidigt som möjligt och det lyckades hon bra med.
Det var lite svårt för en annan att hänga med på vad alla fick och av vem men jag har koll på mina egna barn iaf och det är väl huvudsaken (fick köra uteslutningsmetoden :P)
Julklappsspelet gick väl sådär, vi vann 3 julklappar iaf, nu har vi ett år på oss att träna på att kasta par i tärning ;)



Vi var bland dem sista att åka hem och tjejerna slocknade snabbt i sina sängar och vaknade inte förrän 9 (?) dan därpå.

Hela juldan gick åt till att leka med alla julklappar och kolla på Askungen.
(Niklas har jobbat ons-fre)

På annandan var det 8-årsdagen för tsunamin och jag var lite deppig under hela dan. Jag tänkte på dem som förlorat sina nära och kära och fick hela tiden flashbacks från vår upplevelse.

Sen har det liksom bara rullat på, har shoppat lite kläder till tjejerna på mellandagsrean, haft besök av Hanna, kollat på Gangnam Style och Eric Saade på Youtube på tv:n hundratals ggr och försökt lära oss dansen till Gangnam Style.

På nyårsafton åker vi upp till härliga Hälsingland och kommer tillbaka på torsdag igen, åh vad jag längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar