söndag 13 maj 2012

Lyxig helg

Ursäkta min frånvaro men sen men lilla tåincident har det liksom inte hänt så mycket förutom när helgen kom!

I lördags morse klev vi upp tidigt och gjorde oss i ordning för att åka och bada på Kungsholmen.
Väl där så bokade vi in Paulina på simskola 3-5 år på söndagar kl 9 (start nästa vecka).
Och sen fick tjejerna bada. Vi fick våra klippkort förlängda då vi endast hunnit bada 1 gång, personalen är helt fantastiska!
Paulina lärde sig att simma när vi var i Thailand men nu var hon lite ringrostig så simskolan kommer göra henne gott. Hon ser fram emot att få ta alla simmärken som vi läst om i en Laban-bok :)
Nathalie klamrade sig fast som en apa, men vågade ändå hoppa från kanten och doppa sig och sånna saker, på slutet simmade hon riktigt bra i sina armpuffar så lite mer träning där med så kör vi hårt i sommar :)

Sen kom min mamma och jag bjöd på tacogratäng á la LCHF (såklart) och det blev supersmaskigt!
Man smörjer en ugnsform med philadelphiaost. Brer ett lager creme fraiche över det. Steker köttfärs med purjolök och lägger i tacokrydda och vatten. Efter att ha lagt köttfärsen i formen strödde jag hackad paprika över, skivade tomater och sen en massa ost och in i ugnen på 200 grader i 20 minuter eller till fin färg och sen servera med guacamole och vitlöksfraiche och sallad eller vad man nu vill ha till.

Anledningen varför mamma kom var för att jag och Niklas skulle på cocktailparty hos Paula och Staffan.
Vi kom lite sent tyckte vi men det kom folk under hela kvällen i princip och det var nog minst 60 pers i deras vardagsrum.
3 superhärliga tjejer/bartenders som passade upp på oss hela kvällen och det var verkligen supertrevligt (träffade Sandra och Bobby), supersmarriga drinkar och jaa jag syndade en hel del.
Det fanns en massa snacks och tilltugg men ärligt talat så tyckte jag inte att det var gott alls, chips, godis, salta pinnar, popcorn, younameit så kanske att jag är en LCHF:are ändå?

När klockan passerat midnatt och fötterna värkte av att ha stått i 5 timmar så gav vi upp och promenerade hemåt.
Imorse vaknade tjejerna tidigt men då mamma sov över så tog hon dem fram till efter 9 när vi klev upp så det var skönt! :)
Vi promenerade till Saltsjö Kvarn och farmor och farfar och njöt av solen och kollade på alla båtar.
Min fina Derva ringde och var i Stockholm så vi bjöd över dem på middag och passande nog hade svärisarna gjort tjälknöl på ÄLGKÖTT som vi skulle få så jag var helt lyrisk och förväntansfull när jag började planera middagen i huvudet.
Potatisgratäng till dem och en blomkålsgratäng till mig och sen köttbullar och makaroner till ungarna, perfa!

Blomkålsgratängen gjorde jag så här att att jag kokade blomkålen, förvällde kallas det väl för på matspråk, och hackade ner det i småbitar i ugnsformen. La på lite strimlad lök, vitlök, kryddor, grädde, fetaost och sen mozzarella och in i ugnen på 225 grader i kanske en kvart och voilá!
Lallersteds himmelska chilibea och lite såser från gårdagen fick beblanda sig med detta smaskiga och sen en ljuvlig sallad.
Ibland är LCHF inte så dumt ;)

Tjejerna har röjt som bara den och lekte fantastiskt ihop så mina tjejer somnade mellan 20-20.30 och deras tjejer borde ha somnat ovaggade också.
Tack till finaste Derva med familj för en fantastisk avslutning på helgen!

Nästa helg är det BRÖLLOP!!! ♥ ♥
Det är inte lätt att få en bra bild på pussmunnen men visst är den fantastiskt inbjudande?! ♥
De flesta småbarn brukar liksom gapa men inte Nathalie, hon har fattat grejen!

1 kommentar:

  1. Åh, jag satt för nån timme sen och tänkte hur jag kunde laga lasagne utan plattor! Perfekt, tack för tipset :)
    Äen fast jag inte går upp av godis och sånt så känner jag mig uppsvälld. Samma sak med pasta och andra kolisar, när jag vaknar på morgonen så känner jag mig som en ballong! Utan kolisar så känns det tuusen gånger bättre!

    Jag tar gärna emot tips angående nappen! Hon tycker det är rätt jobbigt..och då tycker såklart jag att det är jobbigt som får höra på skriket ;)

    SvaraRadera