lördag 25 juni 2011

Halvårsrapport

Tja, ungarna ville ju inte sova på mitt kommando när jag skrev sist så jag kör nu då i mörkret istället.
Har försökt lyfta in Paulina till sitt rum x antal ggr nu från sin soffa i vardagsrummet men det skiter sig så hon får väl sova där hela natten då...
Men nu var det faktiskt inte det jag skulle skriva om.

För ett tag sen hade vi en färsk halvåring här hemma och jag tänkte avlägga en liten rapport som jag kan gå tillbaka till när det är dags att fylla i boken-om-mig-själv-boken som jag är så kass på att uppdatera.

Det är alltså Nathalie som det ska skrivas om nu.
Min lilla (nästan)10kilosbuddha!

Hon har börjat tagit nappen mer och mer nu, jag är ju inte van detta, men hon trivs bra med den och stoppar gärna in den själv också. Imorse vid 5 så var hon olycklig så jag gick och gjorde välling.
När jag skulle ge henne vällingen hade hon hittat sin napp och somnat om, vaddå söt? Men jag tog ut nappen och gav henne vällingen ändå så hon skulle sova längre för det blev en aning sent igår :)

Hon förflyttar sig riktigt bra på golvet, hon snurrar runt på magen för att se vad som händer runtomkring henne, hon rullar flera varv för att ta sig till olika ställen och hon skjuter sig bakåt med armarna.
Krypa är hon nog för tung för på ett tag.

Hon älskar verkligen att munpruttas (brumma som en bil?) det har hon ju pysslat med jättelänge men nu är det liksom en grej, och härmar man henne så får man världens leende och en munpruttdusch över sig, det är kärlek det!

Hon sitter! Jaa hon har blivit jättestabil, och ramlar hon, jaa då tar hon emot sig på nåt vis så det varken blir faceplant eller bakhuvudsdunk. Sätta sig själv är hon inte ens i närheten av ännu, men jag har för mig att syrran var 8 månader när hon satt så hon behöver inte ha så brått!

Hon äter verkligen ALLT nu, t.o.m. frukt som hon har ratat så länge. Kraven hon har är att det ska vara varmt, absolut inte kallt för då blir det katastrof!
Jag har lagat lite barnmat, rödspätta med rotfrukter, det stank pyton i hela lägenheten men jag gjordet! Och sen köttfärssås med spaghetti, för det blev nog lite mycket köttfärs men hon gillart!
Nu är det slut på plastburkar så det blir till att hamstra glasburkar för att göra nytt.
Välling funkar också bra, ersättning har jag några skopor kvar av och några tetror, hon får sällan nappflaskan över huvudtaget nu för tiden. Det kanske är lite tidigt enligt vissa, men så här gjorde jag med Paulina också och hon har ju överlevt :)

Hon sover 1 gång om dan, eller 2 beroende på, så hon är aptrött på eftermiddagen och äter middag vid 16-tiden, badar vid 18-tiden vid behov, äter gröt vid 19-tiden och sen en 220 välling på det så att hon somnar. Ibland vaknar hon efter en liten stund men oftast så sover hon hela natten och vaknar inte förrän vid 7-tiden när en viss annan fröken vaknar och väcker hela huset.
VAR ÄR PAPPA? JAG SAKNAR MIN PAPPA! JAG VILL KOLLA PÅ FILM! JAG ÄR KISSNÖDIG! JAG VILL HA FRUKOST!

Och så har vi det här med kläder. Jag har suttit som en tok på Tradera och budat och budat och budat och köpt och köpt och köpt och det har nästan bara handlats till liten fröken (Nathalie) Hon som verkligen inte behöver kläder (egentligen) Hon som har massa arvegods från syrran (egentligen) Jaaaa jag blev beroende faktiskt, men jag tog mig ur det, alldeles själv! Jag är faktiskt impad! Nu sitter jag och säljer en massa istället :)
För det är ju så här va att Nathalie är ju en aning större än vad Paulina var så mycket av kläderna kan hon inte ha. Nathalie har mycket 86 kläder på sig nu, fattar Du?! Babyavdelningarna går upp till 86 sen är det finito, hon är ju bara 6 månader :( Vart tog min lilla bäbis vägen?
MEN jag har faktiskt nästan bara köpt en massa klänningar, Thailand närmar sig med stormsteg, och klänningarna ryker snabbt i affären plus att det är dyrt med nytt och klänningar kan ju vara både korta och långa så det måste ju vara världens bästa plagg?
Har köpt matchande ME&I klänningar till tjejerna som dem ska få ha på sig, iiiih, det är ju det mest positiva med att Nathalie växer från babyavdelningen, att man kan köpa likadana kläder till dem (fast i olika storlekar såklart) jag tycker det är bedårande faktiskt :)

Annars då? Jaa hon är mycket förälskad i sin pappa, vad har han som inte jag har liksom?
Hon tycker om min musiksmak, kan hon inte sova så funkar alltid musiken, så då sätter jag igång Bruno Mars och sen dräller det in en massa Melodifestivallåtar och sen sover hon gott, det brukar gå rätt snabbt, och då får även jag chansen att sjunga en liten trudelutt, jag är bara rädd att jag kommer tröttna på låtarna inom kort så jag måste hitta nya backupisar snart. Jag som varken lyssnar på radio eller Spotify har ju noll koll på vad som är inne just nu och sommarplågor och allt vad det heter.

Det här med blöjbyten har ju alltid varit en fröjd, fram tills nu, hon ligger inte ens stilla en sekund, hon ska prompt ligga på mage och fiska efter alla miljoner prylar som ligger runtomkring henne, spelar liksom ingen roll vad det är bara det är nåt.
Nu förstår jag vad alla gnäller om....
Det är ju då man ska börja med UP&GO blöjor men då hon varit lite (läs mycket) risig i kistan bra länge så räcker blöjan inte riktigt till där bak om jag säger så, det kommer med sån fart och jaa Ni vet hur det blir, bajs över halva ryggen och enormt många klädbyten och bad så jag kör stadigt med Libero's size 4 samt ICA's size 4, dem är också grymma, Huggies size 4 är inget wohoo så dem köper jag inte igen.

Jamen det var väl allt då, kan inte komma på nåt mer som är värt att rapporteras om vår halvåring, känns som att jag fått med det mesta. Om Ni saknar nåt så hojta till så fyller jag på.

Nu ska jag lägga in lite bilder på en sittande madam!
Brio Sitty, nu även som syskonvagn, varför punga ut flera tusen när man kan få en för under tusingen? ;)
Snyggaste färgmatchningen, jag vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar