torsdag 21 februari 2013

Jobb(igt)

Jag har aldrig haft svårt för att skaffa jobb.
Jag fick min första anställning under första året på gymnasiet efter en praktik på Sunes i Harmånger och där jobbade jag i 3 år innan dem sen gick i konkurs.

Efter gymnasiet så jobbade jag, samtidigt som Sunes, på Hudiksvalls tidning på nätterna och i början av 2004 började jag på PRIX i Hudik.
Där var jag bara i 2 månader för jag blev inte så bra behandlad, skulle ha gått tidigare men så är det när man inte kan säga nej.

När jag träffade Niklas i september och vi valde att satsa på kärleken så var det första gången jag verkligen sökte ett jobb på riktigt.
Det gick som en dans, fick jobb på StoreSupport och jobbade där i 1 år innan jag sen blev "köpt" av ICA i Sumpan.

Under första mammaledigheten så ville jag egentligen inte tillbaka, jag ville vidare, men vad skulle jag göra?
Vi blev gravida igen och jag ställde in mig på att bara få jobba några månader innan bäbisen skulle komma, men så hände det som inte fick hända och jag fick gå tillbaka till ICA igen.
Nu blev det ju inte så att jag fick jobba så särskilt länge ändå för jag blev ju gravid en tredje gång och efter att ha klarat halva graviditeten utan krämpor så slog allt till samtidigt och det blev sjukskrivningar hit och dit.

Denna gång skulle jag bara inte tillbaka, och så blev det också, ett tredje ägarbyte och en spark i arslet gjorde att jag sa upp mig under föräldraledigheten, var ju så säker på att jag skulle hitta ett jobb när vi kom tillbaka från Thailand.

Men tji fick jag, det var inte så lätt som jag trodde, tusentals sökande på samma tjänst som jag, meriterade och erfarna, visst jag har en lång arbetslivserfarenhet inom Handels, men det räcker inte, helst ska man ju nyss ha slutat gymnasiet och ha flera års branscherfarenhet inom dem yrken jag sökt, hur det går ihop fattar jag inte riktigt, men jag sökte dem jobben ändå, såklart.
OK, det ringde massor med folk som såg mitt CV här och var och ville ha med mig på massa konstigheter, telefonförsäljare, MLM-företag m.m.

I augusti fick jag äntligen napp, sökte en receptionisttjänst men fick en annan tjänst inom företaget istället.
Vi var 12 stycken som kämpade, efter 1 månad fick jag nog och då var det endast 4 stycken kvar, slet som ett djur och fick inte ett korvöre (helt provisionsbaserad lön).

Sen rasslade det till lite grann, jag fick komma på en del intervjuer hos olika bemanningsföretag som har mig som kandidat, jobbade under en korttidsperiod som marknadsundersökare och var SÅ nära på att få ett drömjobb på ett världskänt företag, tjänsten var på 50% i 3 månader, men så förlängde dem det till minst 1½ år och jag vill ha ett heltidsjobb för att vi ska ha råd att unna oss saker så det blev en student som fick jobbet istället.

I januari fick jag jobbet som jag har nu, det är verkligen hur kul som helst på alla sätt och vis men det tar slut den 5 mars.

Jag har suttit och sökt lite jobb nu ikväll, jag vet ju inte vad jag vill jobba med men jag vill inte gå tillbaka till butik igen och jobba kvällar/helger/röda dagar, jag vill ha ett jobb med kontorstider, någon som har ett till övers?

2 kommentarer:

  1. Jobb finns det ju men har man de krav du ställer och ingen utbildning så är det svårt att få ett jobb.

    SvaraRadera
  2. Önskar jag kunde hjälpa dig men jag är lite i samma sits. Jag söker som sjutton men det är svårt. Och kraven jag har är att inte jobba kvällar och helger...
    Som tur är så jobbar min sambo med eget och jobbar mycket så det är ingen stress för mig att hitta ett jobb.

    SvaraRadera