onsdag 9 juni 2010

♥ V.16 ♥



Din midja börjar försvinna och ett tips för att behålla de vanliga kläderna några veckor extra är att trä ett gummiband som extra ögla i knapphålet och sedan knäppa gummibandet runt knappen.

-Been there done that, har gjort det på arbetsbyxorna nu i några veckor men häromdagen kom äntligen mina älskade mammabyxor och det är dem skönaste byxorna jag nånsin haft på mig, skulle kunna ha dem på fritiden också, dock är dem inte så snygga men åååh vilket härligt material!

Ditt barn är 108-116 mm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 100 gram.
Nu är barnets armar och ben färdigbildade och lederna fungerar.
Skelettet hårdnar i och med att benen förkalkas och denna process kallas ossifikation.
Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler.
Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostret rullar runt, sparkar och gör volter.
Ännu kan det vara svårt att känna rörelser då fostervattnet fungerar som en ljud- och rörelsedämpare.
Omföderskor kan känna ett litet fladder runt denna vecka.
Är det Ditt första barn så dröjer det oftast några veckor till innan Du känner att det sparkar.

- Eftersom jag var i v.16 när lillasyster föddes så vet jag hur denna lilla parvel ser ut och hur långt den kommit i utveckling och det är en liten minimänniska som får plats i min handflata. Jag har känt rörelser ganska länge nu men man blir ju ändå lite osäker. Med Paulina kände jag inga rörelser förrän i v.23.

Det går nu att avgöra barnets kön med hjälp av ultraljud.

- Den 1 juli är det dags för RUL på SÖS och som vi längtar!

1 kommentar:

  1. Åh gumman grattis, grattis, grattis! :) Jag blir så glad för er skull och jag håller alla tummar jag har för att det ska gå bra! Mamma hälsar också så mycket! Stor kram till er! Karin

    SvaraRadera