lördag 1 juni 2013

Nappfri

I lördags förra veckan åkte tjejerna som sagt till mormor, jag frågade henne om det var ok att testa nappavvänjning under de 3 dagar (lör-mån) som dem skulle vara hos henne och hon nappade (vitsigt värre) på idén.
Dagen innan, alltså fredagen, knöt jag fast ett snöre i elementet i vardagsrummet och satte en napp längst ut, reglerna var enkla, skulle man ha napp fick man sitta där snällt och nappa annars fick man vara utan.
Det funkade klockrent, hon fick såklart en "lös" napp vid läggdags.
Men åter till helgen med mormor.
Jag smusslade ner en napp i mormors ryggsäck ICE (incaseofemergency)
Nathalie frågade efter napp några gånger men till slut så visste hon svaret själv, den sitter ju fast i elementet hemma!
I måndags när vi mötte upp tjejerna och åkte hem hade hon inte haft napp nånting under hela helgen så jag kände att yes, nu är hon nappfri!
Nappen vid elementet hade jag bytt ut mot en liten present från napptomten som Paulina gav sina nappar till.
Hon blev överlycklig över presenten, en pruttkudde, och hade inte en tanke på att det satt en napp där förut.

Men sen när hon skulle sova på kvällen, det tog väl 1½ timme, minst, innan hon somnade, maaaaaappen maaaaappen lät det, men jag skulle inte ge mig, den tredje dagen är alltid värst när det kommer till avvänjningar av sina laster har jag hört så jag stod på mig.

Jag informerade dagis om det via sms då jag inte skulle träffa dem och tydligen så hade hon haft nappen på vilan ändå.
Nu var det kört, tack för den!
Men icke, hon har frågat efter nappen en gång per dag här hemma, bara för att konstatera att napptomten varit här, han tog min napp, ibland blir hon lite sur, men hon vill behålla pruttkudden och således inte byta till sig en napp och så propsar jag på att hon är en stoooor tjej nu som har slutat med napp.
Hon frågar även en gång på dagis, men samma sak där, hon bara accepterar och går vidare.

Det gick ju bra nog mycket smidigare med Paulina, men ändå så trodde jag att det skulle vara sju resor värre med Nathalie, jag har världens bästa mormor att tacka för det, för hade hon varit hemma så hade det ALDRIG gått.

Så TACK, inga mer bilder på Nathalie med napp i munnen, HURRA! :D
Stora tjejer får hjälpa till med allt, t.o.m. borsta storasysters hår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar